Παρασκευή 27 Ιουλίου 2012

Ο Γιώργος Πανουσόπουλος για τον Άκη Πάνου



Ο Πρόλογος του Γιώργου Πανουσόπουλου:

Οἱ νεότεροι φιλέλληνες διαπιστώνουν ὅτι τὰ τελευταῖα 180 χρόνια τῆς ἐπανόδου μας στὴν Ἱστορία, ὡς ἐλεύθερου ἔθνους, τρία ἐπιτεύγματα εἴχαμε ἰσάξια μὲ ἐκεῖνα τῶν προγόνων μας. Τρία θαύματα, τρεῖς ἀποδείξεις, ἂς ποῦμε. Τὴ ναυτιλία, τὸ ἔπος τοῦ ’40 καὶ τὸ ρεμπέτικο τραγούδι. Κα τ τρία σ πευθείας σύνδεση μ τ νδοξο παρελθόν. Τ ρεμπέτικο τραγούδι, τ τελευταα κατ χρόνια, πιασε παφ μ τ λυρικ ποίηση το 6ου αώνα π.Χ., κα φτασε, ν δν ξεπέρασε, τ πίπεδο κείνης.

Κι ν μς εναι γνωστες ο μελωδίες, πέζησαν μως ο ρυθμοί. Τ 9/8 παραμένουν στ DNA μας (ταν γι τ πλοϊκά, λλ εσαχθέντα, 4/4 μς χρειάζεται κόμη τ «σκόρδο-κρεμμύδι»!). Τέλος πάντων, συνεισφορά μας ατν τν αἰῶνα στν ερωπαϊκ πολιτισμ σηματοδοτεται, νομίζω, π τ ρεμπέτικο… Κα τν Κάλλας! (Γι τν πόμενο αἰῶνα δν ξέρω).

Γι τ ποκείμενό μου τώρα, ν π τι θεωρ μεγάλη τύχη ν χω στ’ ατιά μου τόσο πέροχα τραγούδια, κα κόμη μεγαλύτερη ν μ χει φίλο του νας π τος δημιουργούς τους. (Μ τν κη Πάνου θά… μπλέξουμε παρακάτω).

Γι τν προσωπική μου σχέση γενικ μ τ μουσική, μπορ ν χω δύο προσεγγίσεις. μία φορ τν ψυχούλα μου, πομα τν φήσω φύλακτη– μπορε να τραγούδι ν τν σμπαραλιάσει (ετε τ κούω στ ραδιόφωνο, ετε τ παίζω στ μπουζούκι μου μ κάποιον φίλο).

λλη φορ τν κινηματογράφο, τ δουλειά μου. δ μουσική μου μ κάνει ν π τ δικά μου. μουσικ σ μι ταινία (μου) εναι νεμος. Φτιάχνω τ καράβι, τ ρματώνω, σηκώνω κα λα τ πανι κα περιμένω τ μουσικ ν φυσήξει, γι ν ξεκινήσει τ ταξίδι! Τ χρειάζομαι, γι ν διασχίσουμε μαζ τ πέλαγος, ν πιάσουμε πάλι στεριά.

μουν τυχερός, στς πέντε μου ταινίες, ν μο… φυσήξουν τ πανι Μνος Χατζιδάκις, Σταρος Λογα­ρίδης, Νκος Ξυδάκης, ο Χειμερινο Κολυμβητς κα Νκος Κυπουργός, μ μελωδίες πάλι το Μάνου (μι πο τελευταία μας, δυστυχς, κουβέντα γινε λίγο πρν ρχίσει τ γύρισμα τς «λεύθερης Κατάδυσης»).

Στς δύο τελευταες ταινίες κούγονται κα τραγούδια το κη Πάνου. να κόμη, πο μπορ ν προσθέσω, εναι τι σχέση τς εκόνας μ τ μουσικ παραμένει γι μένα κάτι μαγικ κα ρκετ νεξέλεγκτο κ τν προτέρων. Τ πς «παντρεύονται», πο λένε, πς κοντράρουν. Μυστήρια δουλειά! (Ὅπως οἱ γυναῖκες).

Γιώργος Πανουσόπουλος
Άκης Πάνου - Κέρασμα στον Χάρο
Λευκωσία, Εκδόσεις Αιγαίον
2012

Δεν υπάρχουν σχόλια: