Πέμπτη, 13 Δεκεμβρίου 2012

ΤΟ ΠΙΑΝΟ ΚΑΙ Ο ΑΛΜΠΕΡ ΚΕΤΕΤΖΙΑΝ

ΤΟ ΠΙΑΝΟ ΚΑΙ Ο ΑΛΜΠΕΡ ΚΕΤΕΤΖΙΑΝ

 

Ας μεταφερθούμε 300 χρόνια πίσω συγκεκριμένα το 1709 στην Ιταλία, όπου ο Βαρθολομαίος Κριστόφορι (1655-1731) κατασκεύασε το κλαβικύμβαλο, που αποτέλεσε τη βάση για την επινόηση του Αγγλικού μηχανισμού των κλειδοκύμβαλων από τον Ζίλμπερμαν.

Ξεκινώντας από το πιάνο με ουρά, όπου το πτεροειδές σχήμα της βάσης του είναι ανάλογο με τα μήκη των χορδών που είναι μικρότερα για τους ψιλούς φθόγγους και μεγαλύτερα για τους χαμηλούς, καταλήξαμε στο όρθιο πιάνο, που επινοήθηκε γύρω στο 1800 συγχρόνως από τον Αμερικάνο Τζ. Ι. Χόουκινς και τον Αυστριακό Μ. Μίλλερ το 1801.

Στα τέλη του 19ου αιώνα – αρχές 20ου εμφανίστηκαν τα μηχανικά πιάνα τα οποία με έναν ειδικό μηχανισμό έπαιζαν μόνα τους, αλλά με την είσοδο του φωνογράφου και του μαγνητοφώνου έπεσαν σε αχρησία.

Μετά από αυτή τη σύντομη αναδρομή στην ιστορία του πιάνου θα επισκεφθούμε ένα νεοκλασικό σπίτι στην οδό Βάρνης 11 στη Ν. Σμύρνη, όπου εκεί θα συναντήσουμε τον καλλιτέχνη αναπαλαιωτή και χορδιστή πιάνων Αλμπέρ Κετετζιάν.

Ο Αμπέρ Κετετζιάν, αρμενικής καταγωγής, γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Τορόντο του Καναδά. Κατά τη διάρκεια της μαθητικής του ζωής άρχισε μαθήματα πιάνου. Αργότερα παρακολουθώντας για τρία χρόνια μαθήματα σε ειδική σχολή σπούδασε την τέχνη του χορδίσματος πιάνων. Σήμερα, μετά από αρκετά χρόνια, ο Αλμπέρ είναι σε θέση να κάνει τα πάντα, ώστε να μετατρέψει ένα παλιό και εγκαταλελειμμένο πιάνο σε ένα καινούριο, λαμπερό και μοναδικό όργανο. Αρχίζοντας από τον μηχανισμό και τις χορδές του, παραγγέλλοντας κάποια ανταλλακτικά από Γερμανία, Ιαπωνία και Αμερική καταλήγει στην επισκευή του επίπλου και στο βάψιμο. Ο ίδιος λέει ότι η καρδιά του πιάνου είναι το ηχείο που κατασκευάζεται συνήθως από έλατο, γιατί δημιουργεί καλύτερη δόνηση.

Επίσης ο Αλμπέρ είναι αντιπρόσωπος στην Ελλάδα ενός μουσικού οργάνου του Ballone Burini που λέγεται Eolina. Είναι ένα είδος Ακορντεόν χωρίς μπάσα που παίζεται φυσώντας σε ένα σωληνάκι όπως στα πνευστά όργανα.

Όταν επισκέφτηκα το εργαστήριο του εντυπωσιάστηκα από μια Pleyela του 1924 σε άψογη κατάσταση μετά την παρέμβαση του Αλμπέρ. Το πιάνο αυτό μετά τη δωρεά μιας κυρίας, θα κοσμήσει το πνευματικό κέντρο του Δήμου Ερμούπολης Σύρου.

Η Pleyela είναι ένα μηχανικό πιάνο της εταιρίας Pleyel. Όπως είναι γνωστό τα Pleyel ήταν τα πιάνα που προτιμούσε περισσότερο ο Σοπέν.

Ο Αλμπέρ στην Pleyela, εκτός από την επέμβασή του στα γνωστά μέρη του πιάνου, επισκεύασε και τον ενσωματωμένο μηχανισμό που έχει ώστε να παίζει και χωρίς πιανίστα.

Στους θαυμαστές αυτού του οργάνου προτείνω να επισκεφθούν το εργαστήριο του Αλμπέρ Κετετζιάν και να γνωρίσουν από κοντά τη δουλειά του.


ΚΩΝ/ΝΟΣ ΤΣΙΚΛΕΑΣ
Εκπαιδευτικός, Μέλος του Συνδέσμου Ελλήνων Μουσουργών

Δεν υπάρχουν σχόλια: