Δευτέρα 13 Ιουνίου 2011

Quiz: Δωρικός



Δεν μπορεί, όλο και κάπου θα το έχετε ακούσει το γνωστό στερεότυπο: ο τάδε συνθέτης είναι "δωρικός", η ερμηνεία του δέινα μεγάλου λαϊκού ερμηνευτή είναι "δωρική", οι "δωρικές" δημιουργίες του δίσκου, η "δωρική" ατμόσφαιρα, ο "δωρικός" τρόπος του τραγουδισταρά μας, κλπ. Όρκο δεν βάζω, μπορεί κι εγώ να το έχω χρησιμοποιήσει το συγκεκριμένο κλισέ, μπορεί κι εσύ, μπορεί κι η γάτα μου μαζί. Αλλά τι στο καλό σημαίνει; Δε λέω, αναπόφευκτα τα στερεότυπα, αλλά αυτό παίρνει με διαφορά το βραβείο του grand-γκαγκάν κλισέ της ελληνικής μουσικής δημοσιογραφίας. Βασικά, η "δωρική" είναι μία από τις κλίμακες της αρχαίας ελληνικής μουσικής ["δωρικός τρόπος"] ενώ γνωστός είναι βέβαια και ο δωρικός ρυθμός στην αρχαία ελληνική αρχιτεκτονική. Πώς γίνεται όμως και πλέον έχουμε γεμίσει δωρικότητα στην μουσική δημοσιογραφία; Τι πάθαμε; Αναβιώνει το αρχαίο πνεύμα αθάνατο, ή ξεμείναμε από έμπνευση; Και εσύ, αγαπητή μου αναγνώστρια των Μ.Π. θα λάβεις μετά από κλήρωση το απόλυτο δώρο αν απαντήσεις στην εξής απλή απάντηση: τι σημαίνει η λέξη "δωρικός" στο τραγούδι μας; Ποιό το δώρο; Μα φυσικά μία τρίμετρη κολωνάρα δωρικού ρυθμού, κατευθείαν από το Μουσείο της Ακρόπολης.
ηρ.οικ.

9 σχόλια:

ένας στρατολάτης είπε...

Αν και δεν είμαι αναγνώστρια -και διαμαρτύρομαι εντόνως για την φυλετική επιλεκτικότητα!- θα καταδεχτώ να δώσω τον ορθό ορισμό της λέξης:
"Δωρικό στη μουσική είναι ότι μπορεί να εκτελεστεί ανάμεσα στις δωρικές κολώνες του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών"
Την κολώνα θα την παραλάβω μόνος μου ή να στείλω διεύθυνση;

Ανώνυμος είπε...

Να απαντήσω υποθετικά ότι η λέξη "δωρικός" στο τραγούδι είναι επιθετικός προσδιορισμός που δηλώνει τον λαϊκό τραγουδιάρη, ο οποίος αποφεύγει τους περιττούς λαρυγγισμούς δια να εκφράσει το γνήσιο λαικό συναίσθημα...καθ΄ότι, υποθέτουμε κι όλας πως αντίθετα ο τραγουδιστής που κάνει πολλούς λαρυγγισμούς, προκειμένου να εκφράσει το άτιμο το αίσθημα, ειδικά εις το λαικόν μας τραγούδι είναι Ιωνικός...τώρα για τον Μυξολύδιο τραγουδιάρη θα σας γελάσω, αλλά υποθέτω ότι αντιπροσωπεύει ως επιθετικός προσδιορισμός τον "κλαψιάρη" τραγουδιάρη/ρα, καθ΄ότι το κλάμα μοιραία φέρνει μύξα...για τον λύδιο τραγουδιστή μη ρωτήστε τη Γιώτα Λύδια, δεν τα γνωρίζει αυτά τα μουσικολωνικά....ελπίζω να μη σας κάλυψα & να γλιτώσω την τρίμετρη! Συμβουλευτείτε ένα μουσικολώνο κ εσείς μήπως & δεν βγάλετε άκρη...κι εμείς είμαστε πολύ περίεργοι δια τούτα τα μουσικά πράγματα!

miss D.

Ανώνυμος είπε...

Λοιπόν εγώ νομίζω ότι ο Ηρακλής εννοει «ποια είναι η πιο αυθεντική, δωρική φωνή του ελληνικού τραγουδιού. Και επ'αυτού δεν τίθεται ζήτημα, η απάντηση είναι ο Βασίλης Καρράς! Το παραδέχεται εμμέσως και ο αοιδός σε εκείνο το παλιό του σουξέ «σπάει η φωνή μου σίδερα»
Κ.Μαργιόλης

Χρήστος Α. Μιχαήλ είπε...

Δωρικός μόνο ο Κιάμος.

Τα υπόλοιπα "από δευτέρα".

Μουσικά Προάστια είπε...

Δυστυχώς, μόλις με ενημέρωσε ο Γερουλάνος ότι όλο το Μουσείο έχει υποθηκευθεί για να πάρουμε νέο δάνειο το 2052, και κωλύεται να μου φέρει την τρίμετρη τη δωρική. Και πάνω που είχα νοικιάσει το τριαξονικό για τη μεταφορά...
Δεν πειράζει, μην απογοητεύεστε παιδιά, η συμμετοχή μετράει!

Ανώνυμος είπε...

Εντάξει, εγώ καλύπτομαι και με το παραπάνω βίντεο των Nightwish για δώρο! Ασε που αυτή είναι και μια πιθανη απάντηση στο ερώτημα. Δεν είναι οι Nightwish δωρικοί;
Κ.Μ.

Μουσικά Προάστια είπε...

Όχι, Ιωνικοί είναι (Νικαίας, με πρόεδρο τον Κανελλάκη)

Ανώνυμος είπε...

Εγώ καταλαβαίνω ότι είσαι αναξιόπιστος και υπεκφεύγεις! Αν δεν μπορείς να δώσεις ένα δώρο στους αναγνώστες σου, όπως υποσχέθηκες, να το κλείσεις το μαγαζί. Κι αυτά περί Ιωνικού εμείς οι Πανιώνιοι τα ακούμε βερεσέ. Κ.Μ.

Ανώνυμος είπε...

Πάμε Ιστορικέ!