Παρασκευή 27 Μαΐου 2016

Συνέντευξη με την Κατερίνα Μελίτη





Κατερίνα Μελίτη:

"Ο έρωτας αναζητά να γίνει παντοτινός σαν τη μουσική"


Την γνωρίσαμε πρόσφατα από τον δίσκο «Μ’ ένα νεύμα του φιλιού», όπου και ερμηνεύει πέντε τραγούδια σε μουσικές του Απόλλωνα Κουσκουμβεκάκη. Μια νέα, δροσερή φωνή, σε παίρνει απ’ το χέρι και σε βάζει μέσα στο παραμύθι γεμάτη λυρισμό αλλά και απόλυτη ακρίβεια και αυτοέλεγχο. Και δεν χρειάζεται να είναι κανείς μάντης για να υποθέσει ότι η περίπτωσή της θα μας απασχολήσει και στο μέλλον. Η κυρία Κατερίνα Μελίτη!

(τη συνέντευξη έλαβε ο Ηρακλής Οικονόμου)



- Τι γυρεύει, άραγε, μια νέα κοπέλα και μπλέκει στις μέρες μας με τον χώρο του μη εμπορικού τραγουδιού; Δεν σας είπε κανένας τίποτα; Οι γονείς σας;

Ο τρόπος που εξελίχθηκα στη μουσική ξεκινώντας από το Μουσικό Σχολείο στο οποίο φοίτησα και την κλασική εκπαίδευση στο τραγούδι που ακολούθησα, σίγουρα συνέβαλε στο να εκτιμήσω τα πιο ιδιαίτερα ακούσματα. Για μένα λοιπόν, ήταν μάλλον φυσικό να ασχοληθώ με ένα είδος τραγουδιού που να ταιριάζει με την ιδιοσυγκρασία μου, και ταυτόχρονα να με εκφράζει και να με γεμίζει. Προτιμώ πάντως να μη διαχωρίζω την μουσική σε εμπορική και μη εμπορική. Σ’ αυτό  που θα ήθελα να στοχεύω στις επιλογές μου είναι η ποιότητα και η δημιουργικότητα που βρίσκεται πίσω από μία δουλειά, είτε αυτή απευθύνεται σε ευρύ κοινό είτε σε μικρότερο.

- Πώς έγινε η συνάντησή σας με τον Απόλλωνα Κουσκουμβεκάκη;

Ήταν συμπτωματικό η αλήθεια είναι. Δραστηριοποιούμουν μουσικά στην Αθήνα λίγο καιρό έπειτα απ’ την ολοκλήρωση των σπουδών μου στη Κρήτη. Ο Απόλλων εκείνη την περίοδο βρισκόταν σε αναζήτηση ερμηνεύτριας για τον καινούριο του δίσκο. Έτυχε να ακούσει τη φωνή μου από μια συμμετοχή μου σε ένα τραγούδι και ήρθαμε σε επικοινωνία. Έτσι ξεκίνησε η συνεργασία μας.

- Και τι σας ώθησε να υπηρετήσετε το αισθητικό όραμά του; Τι βρήκατε σ’ αυτό;

Ο Απόλλων είναι ένας συνθέτης με ικανότητα να δημιουργεί ένα ευρύ φάσμα συνθέσεων. Απ’ τις πρώτες μας συζητήσεις διαπίστωσα ότι είχε ανακαλύψει ποιο ύφος ταίριαζε στη δική μου φωνή και στον χαρακτήρα μου. Έτσι συνειδητοποίησα ότι επρόκειτο για μια συνεργασία που θα με εξελίξει σαν άνθρωπο και σαν καλλιτέχνη, με έναν δημιουργό που μιλάμε την ίδια γλώσσα.

- Ξεκινήσατε, αν δεν κάνω λάθος, από το συγκρότημα «Νυχτοβάτες» στο Ρέθυμνο. Πού βαδίσατε μαζί τους, και τι είδατε στη διαδρομή;

Οι «Νυχτοβάτες» είναι ένα ατμοσφαιρικό ροκ συγκρότημα που δραστηριοποιείται 20 χρόνια τώρα. Βρέθηκε στον δρόμο μου όντας φοιτήτρια στο Ρέθυμνο και αποτέλεσε μία απ’ τις πολύ καλές μου συνεργασίες. Μαζί τους απέκτησα εμπειρίες συμμετέχοντας σε συναυλίες εντός και εκτός Κρήτης, καθώς και σε διαγωνισμούς και φεστιβάλ. Θεωρώ πως ένας κύκλος ολοκληρώθηκε και άνοιξε ένας καινούριος, με νέους στόχους και καλλιτεχνικές αναζητήσεις.

Ποια είναι η αγαπημένη σας μουσική; Τι τραγουδάτε, π.χ., στο μπάνιο, πέρα από τα τραγούδια των live και της δισκογραφίας σας;

Αγαπημένη μου μουσική γίνεται αυτή που έχω ανάγκη να ακούσω κάποια συγκεκριμένη περίοδο. Μ’ αρέσει πολύ η ορχηστρική μουσική - θέματα από μουσική κινηματογράφου για παράδειγμα. Επίσης, ορχηστρικά κομμάτια του Χατζιδάκι, του Θεοδωράκη και άλλων ελλήνων συνθετών. Όπως κατάλαβες δεν τραγουδάω ιδιαίτερα εκτός προβών, συναυλιών και ηχογραφήσεων…

- Η ερμηνεία διδάσκεται; Κι αν ναι, ποιες είναι οι δικές σας σπουδές στο χώρο, ποιοι οι δάσκαλοι, και τι αποκομίσατε από την εμπειρία αυτή;

Η ερμηνεία, όπως και η τεχνική, είναι κάτι που μπορείς να το διδαχθείς αλλά και να το δουλέψεις με τον εαυτό σου. Μέσω των σπουδών μου στο κλασικό τραγούδι βρέθηκα δίπλα σε αξιόλογες δασκάλες φωνητικής που η κάθε μία είχε κάτι διαφορετικό να μου δώσει και τις ευχαριστώ πολύ γι’ αυτό. Δε μπορώ να μην αναφέρω την πρώτη μου δασκάλα Ασημίνα Μόρφη, που διέκρινε λυρικά στοιχεία στην φωνή μου και με μύησε στο κλασικό ρεπερτόριο. Έπειτα, η Μαριέλλα Βιτώρου έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη μου ως υψίφωνος και τέλος, η τελευταία μου δασκάλα Έφη Αδειλίνη που μαζί της συνέχισα ως το Δίπλωμα Μονωδίας· την εμπιστεύομαι και νοιώθω τυχερή που τη συνάντησα. Εκτός απ’ τα μαθήματα φωνητικής, πολύ σημαντική συμβολή ήταν και είναι αυτή του Απόλλωνα Κουσκουμβεκάκη και η ευκαιρία που μου έδωσε να ερμηνεύσω τα τραγούδια του στον δίσκο «Μ΄ ένα νεύμα του φιλιού», αλλά και μέσω των συναυλιών που κάνουμε. Η επαφή μου μ’ αυτά τα τραγούδια και η επιθυμία μου να τα ερμηνεύσω σωστά με έκανε να ψάξω μέσα μου και να βρω χρώματα, δυνάμεις, δυνατότητες που δεν ήξερα ότι είχα. Τον ευχαριστώ πραγματικά γι’ αυτό!

- Επειδή το μπλογκ είναι πρωτίστως σκανδαλοθηρικό, επιτρέψτε μου να σας ρωτήσω κυρία Μελίτη:  δηλώνετε ερωτευμένη αυτή την περίοδο;

Δηλώνω πώς είμαι! Η τέχνη και ο έρωτας άλλωστε δεν είναι αλληλένδετα στοιχεία;

- Ορίστε μου, παρακαλώ, τον έρωτα. Ή έστω, τραγουδήστε τον!

Πριν λίγο καιρό διάβασα κάτι που μου άρεσε πολύ: «Ο έρωτας πάει αγκαλιά με τους στίχους. Αναζητά να γίνει παντοτινός σαν τη μουσική». Δεν υπάρχει απάντηση, ο καθένας μπορεί να δώσει την δική του ερμηνεία που να βασίζεται σε προσωπικά του βιώματα.

- Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς κάτι το ταξιδιωτικό στη φωνή σας, κάτι των αναχωρήσεων. Ποιο υπήρξε το πιο αγαπημένο σας ταξίδι;

Είναι πολύ όμορφο να ακούς ότι η φωνή σου ταξιδεύει τον άλλον και του δημιουργεί εικόνες. Έχω κάνει διάφορα ταξίδια, τα οποία μου άφησαν όμορφες αναμνήσεις και μου διεύρυναν τους ορίζοντές μου. Όμως, ένα ταξίδι μπορεί να γίνει διαβάζοντας ένα βιβλίο, ακούγοντας μία ωραία μουσική… Ό,τι στοιχεία αποκτώ απ’ όλα αυτά, υποσυνείδητα τα μεταφέρω και στο τραγούδι.

- Και το τραγούδι; Ποια θέλετε να είναι η επόμενη στάση αυτού του ταξιδιού;


Κάποια πράγματα νοιώθεις ότι είσαι προορισμένος να τα κάνεις. Ο προορισμός αυτός είναι για μένα το τραγούδι και ευελπιστώ να είναι το μεγαλύτερό μου ταξίδι. Ήδη συζητάμε με τον Απόλλωνα την δημιουργία ενός προσωπικού μου δίσκου με τραγούδια απ’ το «Μ΄ ένα νεύμα του φιλιού», κάποιες επανεκτελέσεις κομματιών που αγαπώ απ’ τον προηγούμενο του δίσκο «Ο Νοέμβρης των ματιών της», αλλά και καινούριες συνθέσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια: